Leiderschap Essentials #2: Leiderschap als katalysator van vernieuwing en verbetering
Als leiding bepaal jij het tempo van verbetering en vernieuwing. Hoe blijf je je teamleden inspireren en uitdagen om dat extra’s te doen? Want aan de ene kant weet je dat zij hun best doen en aan de andere kant weet je dat er veel meer inzit, dan eruit komt.
Te vaak gaan teamleden iets harder werken en meer van hetzelfde doen. Terwijl zij juist hun comfort zone moeten leren doorzien. Om vervolgens hun ‘verouderde’ manier van denken, voelen en doen onder de loep te nemen, om daarna vernieuwde acties te bedenken en te nemen.
Vaak kan een buitenstaander – jij als leidinggevende dus – hen een spiegel voorhouden. Door hun ongewenst gedrag terug te koppelen en de effecten daarvan voor klanten en het team duidelijk te maken.
Je kunt vervolgens dieper ingaan op de kern van dit ongewenste gedrag: welke manier van denken (overtuigingen) gaat er schuil achter hun gedrag? Wat remt hen af? Welke rol spelen onzekerheid, ongemak en twijfels bij het uitproberen van “nieuw” gedrag?
Omdat je als manager de mentale en emotionele handremmen in de kern helpt aanpakken, maak je de (hun) weg vrij voor inventiviteit, creativiteit, vernieuwing en daadkracht.
Wat zijn jouw ervaringen met het initiëren en doorzetten van vernieuwing en verbeteringen?