Roerige tijden? Tegenvallende resultaten? Tijd voor meer creativiteit en inspiratie!
Als ondernemer word je elke dag uitgedaagd om topprestaties te leveren. Vaak is het cruciaal om de vinger aan de pols te houden, om te onderzoeken wat wel, en wat niet werkt. Hierdoor kun je de juiste route kiezen, en nieuwe wegen gaan bewandelen.
Want als de resultaten tegenvallen, of als je acties niet tot de gewenste effecten leiden, is de tijd aangebroken om anders te denken, anders te voelen en vooral anders te doen.
Onze valkuil is dat we hetzelfde blijven doen, en andere resultaten verwachten. Dat is volgens Albert Einstein, de definitie van waanzin.
Als we ‘problemen’ ervaren, is het een signaal dat we in onze ‘comfortzone’ vertoeven. We denken zoals we gewend zijn om te denken, en we doen datgene wat we gewend zijn om te doen. Hierdoor komen we vaak geen stap verder, en creëren zelf – elke dag opnieuw – onze ongewenste situatie
Graag willen wij jou helpen om anders naar jezelf en je bedrijf te kijken, om vervolgens op een creatieve en inventieve manier, nieuwe wegen te ontdekken en te bewandelen. Dit weblog bestaat uit twee delen. In deel 1 neem je jouw huidige situatie onder de loep, om vervolgens in deel 2 creatief naar de toekomst te kijken.
Deel 1. Je huidige situatie onder de loep
Begin met je huidige situatie onder de loep te nemen.
- Wat gaat goed? Wat kan beter?
- Werken we zoals we afgesproken hebben om te werken?
- Waar focussen we ons op?
- Hoe ‘gastvrij’ zijn we voor onze 10% beste klanten?
- Gaan we nog elke dag enthousiast en met plezier aan de slag om onze klanten te bedienen?
- Werken wij als team zoals het hoort? Dagen we elkaar uit om topprestaties te leveren?
- Hebben wij een cultuur waarin wij elkaar aanspreken, en op een respectvolle manier feedback geven?
- Zijn er buiten het bedrijf partners waarmee we samenwerken om win-win situaties te creëren?
Neem je huidige organisatie onder de loep, om je kwaliteiten, je klanten, je propositie, je ‘USP’ en je team in kaart te brengen. Hierdoor ontdek je punten ter verbetering en vernieuwing (deel 2).
Met het Business Model Canvas, kun je stap voor stap, samen met de belangrijkste ‘informele’ leiders en stakeholders, de cruciale onderdelen van je businessmodel onder de loep nemen.
Door zaken als je kernactiviteiten, je partners, je propositie, klantensegmentatie en je inkomsten- en uitgavenstroom (zie Business model Canvas) kritisch tegen het licht te houden, kun je de huidige situatie in kaart brengen.
Vragen die je helpen om je huidige situatie in kaart te brengen zijn:
- Hoe ga je om met jouw 10% belangrijkste klanten? Hoe ‘vertroetel’ je deze klanten?
- Steek je de juiste energie in de juiste dingen?
- Is je propositie scherp genoeg? Past deze bij de veranderende vraag en behoefte van je (potentiële) klanten?
- Hoe zit het met het ‘interne’ ondernemerschap? Werken de medewerkers vanuit de mindset dat het hun eigen bedrijf is? Worden zij beloond voor hun ondernemend en proactief gedrag?
Met het Business Model Canvas, neem je stap voor stap de cruciale onderdelen van je organisatie onder de loep.
Je weet hoe je met je kernactiviteiten, waarde propositie, klantenrelaties en klantensegmenten scoort.
Vervolgens kun je acties gaan formuleren om het (interne) ondernemerschap een stevige impuls te geven. Het model kun je hier bekijken.
Door met een kritische, ondersteunende onafhankelijke begeleider, te werken, vermijd je dat je
in je comfortzone blijft, en de huidige situatie en je aanpak daarvan gaat verdedigen.
Je voorkomt hierdoor dat je bij het ‘oude vertrouwde’ blijft, en je gaat met een frisse blik naar je organisatie kijken.
We werken ook met groepen van acht tot tien enthousiaste en ambitieuze ondernemers. Deze groepen starten twee keer per jaar.
Door in een groep van enthousiaste ondernemers te werken, heb je direct een groep ‘adviseurs’, ervaringsdeskundigen en kritische medestanders die jou helpen om je bedrijf naar een hoger plan te brengen.
Omdat je ondersteuning in de praktijk krijgt, is de kans groter dat je jouw ambitieuze actie uitvoert. Je aandacht verslapt niet, en je krijgt ondersteuning bij de ‘hobbels’ onderweg.
Naast het analyseren van de huidige situatie, met behulp van je Business Model Canvas, is het essentieel om naar mogelijkheden voor vernieuwing te zoeken.
In deel 2 van ons verhaal, richt je de blik op de toekomst van je organisatie.