Social Media Marketing
Hoe zet je social media in om meer klanten te krijgen? Deze workshop voor ZZP-ers in de Sportwereld, is georganiseerd door Els Krol-Burggraaff FNV Sport, en is verzorgd door Marvin Sutherland, werkzaam bij https://essentialbi.nl/ en medeoprichter van http://beroemdopinternet.nl/.
Marvin is geen Social Media expert, maar een Super gebruiker, die Social media praktisch inzet voor zijn bedrijf.
Strategie
Wil je met Social Media zakelijk aan de slag dan is het belangrijk om allereerst de volgende vragen te beantwoorden:
1. Waarom wil Ik Social Media gebruiken?
2. Waar wil ik bekend om staan?
3. Wie is mijn primaire doelgroep?
4. Wat heb je hen te bieden; waarom zouden zij voor mij moeten kiezen (en voor niemand anders)?
Vaak liggen de antwoorden op deze vragen minder voor de hand. Tijdens de workshop heb ik een paar van deze vragen beantwoorden.
Waarom Social Media Marketing
Je zet als ondernemer, Social Media Marketing (LinkedIn, Twitter, Weblogs, Foursquare en Video) zakelijk in om:
– Beroemd te worden op internet: je naambekendheid te vergroten bij het juiste publiek,
– Jezelf als de expert in de markt te zetten: Personal Branding
– Zichtbaar en vindbaar te worden op internet.
– Hoger te scoren in Google: Door frequent te schrijven, en consequent de juiste zoekwoorden te gebruiken, ga je steeds hoger scoren in de zoekresultaten van Google.
Wie is mijn doelgroep?
”Iedereen is mijn klant”, roepen ondernemers maar al te vaak. Maar je kunt met je beperkte budget en tijd, niet iedereen bereiken.
Daarom is het cruciaal om vooraf een selectie te maken van je primaire doelgroep: kies die (potentiële) klanten die je heel graag wilt bedienen en waar je je – in ieder geval de komende maanden – op gaat richten.
De doelgroep van een van de aanwezige Zelfstandige Professionals is de doelgroep “ jongeren, die op een spannende, ongebruikelijke manier willen sporten”. Degenen die de portemonnee beheren zijn echter de ouders en op termijn de gemeente.
De selectie van je doelgroep is vervolgens bepalend voor de inhoud van de boodschap, en de kanalen die je gaat gebruiken.
Jongeren zijn gemakkelijk te benaderen via Facebook, terwijl de gemeenteambtenaren veelal op LinkedIn en vaak op Twitter zitten.
Welke Social Media kanalen?
Door de selectie van je doelgroep wordt het gemakkelijker om een specifiek Social Media kanaal te kiezen. Kies vooral die kanalen die jouw potentiële klanten gebruiken.
LinkedIn wordt vaak gebruikt door professionals. Met je weblog (interactieve website) plaats je artikelen die jouw potentiële klanten belangrijk of interessant vinden, met Twitter hou je jouw ‘volgers’ op de hoogte van zaken die ZIJ interessant vinden.
Foursquare is een locatie gebonden Social Media kanaal; je kunt dit gebruiken om je winkel, het sportveld of de sportschool in de picture te krijgen.
Door de visuele, lichamelijke en fysieke component van het werk dat de Zelfstandige Professionals in de Sport hebben, is een video op Youtube een goed kanaal om je zichtbaarheid en vindbaarheid op Internet te vergroten.
Met een video heb je immers 53 keer meer kans om hoger te scoren in Google, dan met tekst/artikelen (Forrester Research, 2009).
Reggy Laatsch van Team-HyperSpeed gebruikt ook video’s van zijn evenementen. De jongeren die meedoen met deze parkour en free-running lessen, maken deze video’s zelf ook.
Facebook en Hyves worden vooral voor informele contacten gebruikt, en worden vaak door jongeren gebruikt. Daarnaast wordt Facebook Pages als medium gebruikt in de zakelijke markt.
Maar waar moet ik dan over schrijven?
Schrijf voor je publiek. Schrijf over zaken die zij belangrijk vinden, schrijf over jouw unieke aanpak, en wat je oplevert voor klanten. Denk steeds aan “met welke adviezen of tips kan ik mijn (potentiële) klanten blij maken”.
Wat is voor hen aantrekkelijk of interessant om te weten?
Je bent bezig je Personal Brand op te bouwen. Je zet jezelf – op een relatief goedkope manier – in de markt. Net zoals “Heineken, Coca-Cola en Steve Jobs”.
Een van de deelnemers heeft na deze workshop besloten om haar deelname aan de Olympische spelen als onderscheidende, unieke eigenschap mee te nemen in uitingen op haar website. Hiermee onderscheid zij zich zeker van andere Personal Trainers. http://www.livjoy.nl
Geen (slechte) ‘harde’ verkoop
Onderdruk de neiging om verkoopboodschappen te ‘pushen’. Niemand zit te wachten op “ Koop Mij” boodschappen. Je vindt het zelf niet leuk als er elke dag ongevraagd reclameblaadjes in je brievenbus gegooid worden.
Geef eerst (gratis), om op langere termijn te ontvangen. Dit is onderdeel van het Freemium gedachte.
Schrijf alstublieft niet over het feit dat je aan het winkelen bent bij AH, of dat je de hond aan het uitlaten bent. Behalve als je een boodschappendienst drijft, of een hondenuitlaatservice runt.
Voordelen Social Media Marketing
“Pull” marketing, neemt steeds meer de plaats in van ‘Push’ marketing. Je (reclame) boodschap de markt ‘induwen”.
Mensen kiezen steeds meer zelf wat zij lezen en wat zij interessant vinden. Creëer daarom een site die aantrekkelijk is voor je bezoekers.
Door consequent de juiste combinatie van zoekwoorden (en synoniemen) te gebruiken in de tekst van de website, weblog of boodschappen op Twitter/Foursquare, kun je sneller hoger scoren in de zoekresultaten van Google.
Hier zie je aantal bezoekers op onze site. Je kunt meteen zien wanneer we artikelen (weblogs) hebben gepubliceerd, en Tweets daarover hebben geplaatst.
Vindbaarheid vergroten
Type bijvoorbeeld de twee woorden ‘perfecte presentatie‘ in bij Google. We staan op de 1e plaats. Met de woorden ‘Business Model Canvas’ staan we op de 1e pagina van de Google resultaten bij de afbeeldingen.
Met Google Analytics kun je de bezoekstatistieken van je website in kaart brengen http://www.google.com/analytics/ .
In onderstaand schema, kun je aan de statistieken van onze site zien dat wij meer bezoekers krijgen als we bloggen (artikelen schrijven) of Twitteren. Je kunt ook zien welke pagina’s het meest bezocht zijn, naar aanleidng van welke artikelen.
Reacties van deelnemers.
De deelnemers zijn allemaal zelfstandige professionals in de sport aangesloten bij FNV Sport
Ik vond de workshop zeer inspirerend. Het heeft mij op de weg geholpen om meer uit de sociale media te halen. Key words van de workshop voor mij: Zoekwoorden; gebruik van #; succesverhalen per doelgroep en kijk vanuit de klant! Zoals je al kan zien heb ik mijn linkedIn pagina reeds aangepast. Mijn website zal ook een ‘make over’ krijgen maar daar heb ik even meer tijd voor nodig. Ook de Hootsuite zal ik zeker gaan gebruiken, zeer praktisch en efficiënt (daar hou ik wel van). Nogmaals heel erg bedankt en wellicht tot een volgende workshop: efficiënt en doeltreffend schrijven van blogs? 😉 Manon van der Meer – Masseurs. LIV&JOY. http://www.livjoy.nl
De workshop vond ik naar meer smaken, ik miste écht de internetverbinding om meteen tot actie over te gaan.
Ik zal zeker van de week enkele dingen aanpassen aan mijn LinkedIn. Tot nu toe blijf ik alleen op LinkedIn actief met zekere discretie, de andere social media is wellicht toekomstmuziek wanneer mijn doelgroep dit toelaat. Sportieve groetjes Ester van der Wekken Events & Sports
Wat ik vond van de workshop is dat er nog veel te leren valt, maar dat de mogelijkheden onbeperkt zijn. Dus zeer waardevol! Ik heb begrepen dat de ‘social media’ er voor zorgt dat je als bedrijf een compleet geheel bent naar de ‘buiten wereld’ toe, dus naar mijn potentiële klanten. Ik wil in de toekomst dit zeker implementeren in mijn bedrijf, de weg daar naartoe is vanochtend gestart. Daar ga ik stap voor stap naar toe werken. Dus eerst mijn doelstelling verduidelijken (weten wie ik ben en wat ik doe etc. )en dat naar buiten brengen en dan de volgende stap! Lloyd Pitai. Personal Trainer
Workshop: Leerzaam, Interessant, handig. Ik ga gebruik maken van de tools om mezelf beroemd te maken op Internet!
Reggy Laatsch. http://www.ths-hq.nl/
Afsluitende de volgende tips
1. Durf je unieke eigenschappen en kwaliteiten te tonen. Durf in de schijnwerpers te staan. Als ondernemer heb je niet de luxe om bescheiden te zijn.
2. Bedenk hoe jij onderscheidend bent en kunt zijn, en vertel dit aan je publiek. Via je website, artikelen (weblogs) en video.
3. Denk niet te lang na. Analyze can Paralyze.
4. Als je niet goed kunt schrijven, schrijf dan elke dag een paar regels. Maak het jezelf gemakkelijk. Interview je klanten, neem deze op en laat deze uitschrijven.
5. Vertaal je Personal Brand in zoekwoorden, en verwerk deze in je eerste paar zinnen op je website, weblogs en LinkedIn profiel.
6. Begin vandaag nog!! Pak de Social Media tools stuk voor stuk aan: eerst je weblog (website), dan LinkedIn, dan Twitter.
7. Geef! Geef gratis. Geef adviezen, tips, informatie en inspiratie.
8. Geniet ervan. Hoe meer plezier en liefde je aan social media marketing beleeft, hoe gemakkelijker het je afgaat!
Open een account bij
• Twitter: https://twitter.com/
• Foursquare: https://foursquare.com/
• LinkedIn: http://www.linkedin.com/
• Weblog van WordPress http://businessxposure.nl/