Emotioneel intelligent leiderschap in de praktijk.
In de praktijk versterken de vier factoren van EQ elkaar. Wanneer teamleden gebruik maken van hun emotionele intelligentie en hun zelfinzicht in praktijk brengen, houden zij rekening met de stemmingen, gevoelens en behoeftes van elkaar. Ze zullen zich eerst inleven in de ander voordat ze reageren. Hierdoor gaat het team positieve normen creëren en gaan zij de relaties met de buitenwereld beter beheersen. Sociaal bewustzijn op teamniveau is de basis die een team in staat stelt om effectieve relaties met de rest van de organisatie aan te gaan.
Als een team over zelfinzicht beschikt, zal je dit merken aan de aandacht die bestaat voor de stemming van de groep en voor de emoties en gevoelens van de afzonderlijke teamleden. Een belangrijk factor bij teambuilding en teamontwikkeling.
Je ziet de effecten van emotionele intelligentie doordat het team betrokken is bij het groepsproces en beslissingen gezamenlijk worden genomen. Er is ook aandacht voor onderlinge relaties en er ontstaat een vriendelijke en coöperatieve sfeer. Men ervaart dat men ‘ertoe doet’.
EQ is onontbeerlijk voor organisaties. Werken, het maximale uit mensen halen, uitdagende doelen bereiken, conflicthantering en effectief veranderingen managen, is mensenwerk. Zonder oprechte interesse in anderen en het vermogen om mensen in hun hart te raken, blijft je organisatie en team op een middelmaat steken. Je haalt er niet uit wat erin zit.