Emotionele intelligentie
Het begrip Emotionele intelligentie (EQ) werd bekend door het boek Emotionele Intelligentie (1995) van Daniel Goleman. EQ wordt als aanvullend gezien op IQ (Intelligentie Quotiënt). Intelligent zijn is voor de meesten een gegeven, maar emotioneel intelligent is lang niet iedereen. Dat is dus het terrein waarop jij je als leider kan onderscheiden van de rest.
Emotionele intelligentie bestaat uit vier factoren:
Emotioneel zelfinzicht
Wanneer is sprake van emotioneel zelfinzicht bij leiderschap?
Een leider met emotioneel zelfinzicht staat open voor zijn innerlijke signalen, normen en waarden en zal handelen op zijn intuïtie en gevoel.
Leiderschap betekent dat je bewust bent van je eigen emoties, en dat je weet wat deze emoties veroorzaakt. Leiderschap betekent vervolgens ook dat je deze emoties effectief managet, waardoor de relaties met anderen en de doel- en taakgerichtheid niet onder druk komen te staan
Leiderschap betekent dat je jouw sterke eigenschappen, talenten en kwaliteiten kent en waardeert. Waar blink je in uit? En hoe zet je als leider deze unieke positieve eigenschappen in?
Leiderschap betekent ook je eigen valkuilen en verbeterpunten kent. Je staat open voor feedback om jouw gedrag en de effecten daarvan te evalueren. Deze feedback gebruik je om je verder te ontwikkelen: leiderschap is leergierig zijn.
Een emotioneel intelligente leider straalt zelfvertrouwen uit. Je benut je sterke eigenschappen, kwaliteiten en talenten, en gaat moeilijke opdrachten aan in plaats van deze uit de weg te gaan.
Leiderschap betekent authentiek zijn. Je bent echt, oprecht en transparant: mensen weten wat ze aan jou hebben.
Zelfmanagement
Leiderschap betekent weten wat je wilt, en jezelf managen om datgene te bereiken wat echt belangrijk is. De leider komt aan meerdere eisen tegemoet, zonder het uiteindelijke doel uit het oog te verliezen.
Een emotioneel intelligente leider heeft een enorme wilskracht om samen met anderen verbeteringen te realiseren.
Je blijft altijd kalm en helder, ook in roerige en uitdagende tijden van crisis en in stressvolle situaties. Je weet negatieve gedachtes en emoties effectief te managen. Veranderingen zijn geen probleem, je past je daar voortdurend op aan. Je hebt een positieve en optimistische kijk op situaties en op mensen.
Je grijpt kansen en maakt van ‘klappen’ kansen in plaats van bedreigingen.
Sociaal bewustzijn
Een emotioneel intelligente leider met sociaal bewustzijn kan zich inleven in anderen, luistert naar ze en probeert ze te begrijpen. Je bent als leider daardoor ook gemakkelijk in de omgang. De leider kent de normen en gedragsregels binnen de organisatie en begrijpt de sociale netwerken. Je zorgt voor een positieve sfeer, wat ook een goede invloed heeft op klanten.
Leiderschap betekent een sterk gevoel voor rechtvaardigheid, en de leider zal zonder enige moeite zijn fouten toegeven.
Relatiemanagement
Leiderschap betekent openstaan voor anderen, en hen helpen om succesvol te zijn. Een leider heeft een open persoonlijkheid. Hij heeft door zijn grote overtuigingskracht de juiste invloed op belangrijke personen om goodwill te kweken en continu aan zijn netwerk van relaties te bouwen en deze te onderhouden.
Netwerken betekent geven om te krijgen: Give to Recieve, of: Givers Gain (BNI’s lijfspreuk). Anderen helpen om succesvol te zijn, en ‘geven’ aan je netwerk.
Leiderschap betekent streven naar talentontwikkeling van anderen. Je hebt oprechte interesse in de ontwikkeling van de vaardigheden, kwaliteiten en talenten van anderen. Je helpt mensen uitblinken.
De leider is een katalysator van veranderingen, ook wanneer er weerstand en tegenwerpingen zijn . Bij conflicten gebruikt je jouw inlevingsvermogen om je in de gevoelens van alle betrokkenen te verplaatsen, en de achtergronden van hun standpunten te begrijpen. Je zoekt vervolgens naar gemeenschappelijke belangen om zodoende te werken naar een win-win relatie.
De leider is een motivator, die de onderlinge samenwerking stimuleert om uitdagende, uiteenlopende doelen te halen.
De leider is zelf een voorbeeld van respect, behulpzaamheid en samenwerking.