Hoe smeed je een leidende coalitie van uiteenlopende belangengroepen?
Aan ons team is gevraagd om op de Dag van de #Duurzaamheid een leidende coalitie te smeden van verschillende stakeholders die de kar gaat trekken om als ‘Start-up’ de “#Groene Delta” vorm te geven.
Een leidende coalitie van gerenommeerde corporate bedrijven, energiebedrijven, innovatieve start-ups, investeerders en gemeenten gaan deze ‘groene start-up’ realiseren.
Maar hoe creëer je een strategische alliantie, als de belangen soms (ver) uiteenlopen?
Hoe eerst, hoe ziet het speelveld eruit?
- Corporate bedrijven hebben R&D faciliteiten, gedegen know-how en een track record, maar missen soms wendbaarheid, snelheid van handelen en daadkracht. Hun belangen: innovatie, imago, rendement en inspelen op nieuwe kansen in de markt.
- Jonge, innovatieve bedrijven hebben innovatie- en creatiekracht, jeugdig enthousiasme, ongeremd optimisme, veel wendbaarheid en daadkracht. Zij missen echter de levenservaring en grijze haren, dit kan resulteren in teveel trail-and error. Hun belangen: hun innovatieve ideeën implementeren, de wereld verbeteren en/of de wereld veroveren.
- Energiebedrijven willen snel nieuwe markten betreden en inspelen op de groeiende behoefte aan alternatieve energie. Zij hebben technische knowhow en R&D maar missen soms een snelle ‘time-to-market’.
- Groene Investeerders hebben cash en willen op een duurzame manier rendement creëren. Zij verwachten niet de hoofdprijs te cashen maar wel een gedegen rendement op hun geïnvesteerd vermogen, bijdragen aan een betere wereld en een goed imago.
- Ondernemende gemeenten willen meer werkgelegenheid en duurzame energie binnen hun grenzen. Zij hebben een ‘groene’ visie, doorwrocht beleid en kunnen procedures voor ondernemers versnellen, maar missen soms de implementatiekracht, wendbaarheid en snelheid van handelen. Hun belangen? (Politiek) imago, duurzaamheid, meer ondernemers binnen hun gemeente en alternatieve bronnen voor werkgelegenheid.
Hoe krijg je deze handen op elkaar?
- Begin met de ‘Why’ (Simon Sinek): wat drijft elke stakeholder in zijn/haar gedrag? Waarom is het voor hen individueel zo belangrijk om bij te dragen aan dit duurzame project (Groene Delta). Hoe? Een open en oprechte uitwisseling van eigenbelang, zonder te oordelen over elkaar of te (ver-) oordelen. Waarom? If the Why is strong enough, the How will Follow!
- Open en ongeremd uitwisselen en uitdiepen van creatieve en inventieve ideeën: synergie energielevering, optimaal benutten locatie, duurzaamheid, werkgelegenheid, rendement/risico, waarde proposities (potentiële) klanten. We gebruiken vijf van de negen bouwstenen van het Business Model Canvas om ideeën gestructureerd uit te werken en de discussie te kanaliseren.
- Welke waarde proposities heb je voor welke (toekomstige) klantensegmenten: waarom zouden potentiële klanten zaken met ‘jullie’ duurzame initiatief (Groene Delta) doen en niet met iemand anders?
- Welke strategische partners zijn cruciaal om succesvol te zijn en waarom? Wat is voor elke stakeholder cruciaal om te blijven samenwerken?
- Wat is het verdienmodel: hoe creëer je een financieel, economisch en commercieel gezond en bloeiend bedrijf? Wat gaat geld kosten? Waarmee ga je geld verdienen?
Door dit groene initiatief te benaderen als een Start-up, vertalen we gewaagde en ambitieuze visie en missie naar een gezond en bloeiend bedrijf. men werkt in rap tempo en in korte tijd een ‘business model’ uit, dat de toets van investeerders kan doorstaan. We zijn dan klaar voor de “Dragons Den”!
Wat is absoluut cruciaal voor het succes van deze workshops?
- Actief en effectief begeleiden van de groepsdynamica: ‘de kikkers in de kruiwagen houden’. De katalysator zijn, zonder prominent in beeld te zijn.
- Open, respectvol en zonder (ver-)oordelen bespreken van elkaars belangen. Dit kan alleen door een betonvloer van vertrouwen en veiligheid.
- De groep stakeholders actief begeleiden in de vertaling van visie en concepten, naar bouwstenen voor ene gezond bedrijf (Business Model Canvas) naar actie.
- Een combinatie van ‘boekenwijsheid’, psychologie van mensen (wat drijft mensen in hun gedrag, wat is hun kracht en kwaliteit), expertise over strategische allianties, groepsdynamiek, ‘streetwise’ zijn en gezond boerenverstand.