Mijn eigen veranderkracht als leider versterken: hoe blijf ik zelf enthousiast, optimistisch, gemotiveerd en overtuigend als leider bij veranderingen
Leiderschap bij verandering: als begeleider en aanjager van veranderingen begin je als leider vaak enthousiast, positief en optimistisch. Maar soms kun je door uitblijvende resultaten, tegenslagen en alledaagse drama’s pessimistischer worden dan je zelf beseft, en teleurgesteld raken in anderen, of nog erger: teleurgesteld raken in jezelf.
De kans dat dit gebeurt is groot. Omdat veranderingen complexer en ingrijpender zijn dan je vooraf hebt ingeschat. Daarnaast heb je te maken met effecten van veranderingen op organisatie-, team- en persoonlijk niveau, effecten die elkaar versterken of saboteren.Voordat je de handdoek in de ring gooit, is het belangrijk om vooraf acties in te bouwen waardoor je zelf positief, optimistisch, enthousiast en overtuigend blijft.
5 Tips en adviezen om als leider positief, optimistisch, enthousiast en overtuigend te blijven als (bege-) leider bij veranderingen
1. Blijf ambitieus, maar wees ook realistisch.
Leidinggevenden en medewerkers zijn tien tot twintig jaar lang opgevoed in een bepaalde manier van denken en werken. Dit heeft hun in het verleden succes gebracht. Dit geeft hun zekerheid en veiligheid. De veranderingen kunnen rationeel en cognitief een verbetering zijn, maar geven mensen nog geen houvast. Sommige mensen kiezen liever voor een situatie die niet optimaal is, maar wel zekerheid en veiligheid geeft, dan voor verbeteringen die hen onzeker maken.
Geef deze categorie mensen de tijd om te veranderen. Stimuleer hen regelmatig en consequent om kleine stappen buiten hun comfortzone te nemen, in plaats van hen uit te dagen om – voor hen – grootse stappen te nemen.
Wees ambitieus, maar manage je eigen verwachtingspatroon. Te hoge, niet realistische verwachtingen leiden zeker tot teleurstellingen.
2. Versterk je mentale en emotionele staat.
Hoe je over jezelf, over je medewerkers en over de verandering denkt, bepaalt jouw gevoel hierover, en je gevoel bepaalt vervolgens jouw gedrag.
Neem eerlijk je eigen gedachtes en gevoelens onder de loep. Welke overtuigingen belemmeren of saboteren jou? Welke bekrachtigen jou?
Gedachtes als “Het gaat toch niet lukken”, “Ik krijg ze toch niet zover dat ze meedoen”, “Zij veranderen toch niet” hebben een negatieve impact op jouw gevoel, en daardoor op je gedrag.
Buig deze negatieve gedachtes positief om, bijvoorbeeld in “Wat er ook gebeurt, ik blijf positief en enthousiast”, “Iedereen gaat actief meewerken aan deze verandering, de enige variabele is tijd”, “Ik blijf flexibel omgaan met alle weerstanden en tegenslagen”.
3. Zorg voor een stimulerende supportgroep.
Een enthousiast managementteam, waarvan de leden elkaar ondersteunen, positief confronteren, uitdagen en motiveren, helpt jou als manager om zelf buiten je comfortzone te stappen en iets nieuws uit te proberen.
Een schouder om op uit te huilen, of een schouderklopje: dat helpt je om positief en actief te blijven als veranderaar. Je kunt geen verandering van anderen verwachten, als jij zelf niet (mee)verandert. Geen persoonlijke ontwikkeling van de leider = geen verandering van de organisatie.
Tips 4 en 5 lees in deel 2. Jouw veranderkacht als leider …..