Zojuist een inspirerende workshop verzorgd voor Capgemini Transformation. De deelnemers zijn ICT-architecten, programma- en projectmanagers die complexe en uitdagende projecten met veel succes uitvoeren in de financiële wereld. Briljante professionals die hun vak verstaan en zelfs vaak de besten zijn op hun vakgebied. Bovendien zijn zij gedreven om resultaten te bereiken voor hun klanten.
Wederom blijkt dat zeer talentvolle en ervaren professionals heel goed zijn in hun werk, maar te weinig bedreven zijn in het profileren van zichzelf.
Thema’s voor de training waren: boeiend, overtuigend en krachtig jezelf presenteren, op een begrijpbare manier aan een klant vertellen wat jij voor hem of haar kunt betekenen, en een korte pitch van 90 seconden.
De lessons learned bij het presenteren waren: Presenteren = Selecteren: Less is Better. Zorg ervoor dat je vooraf bedenkt wat de klant van jouw verhaal moet onthouden.
En zorg dat je je presentatie aantrekkelijk maakt door je lichaamstaal en stemgebruik. Zo blijf je met je presentatie jouw toehoorders boeien en ‘verleiden’ om te luisteren naar jouw verhaal.
Na de vele persoonlijke presentatietips en presentatieadviezen gaan deelnemers aan de slag om zich in hun werk nog beter te presenteren en te profileren.
Personal Branding from the inside out betekent ook dat je je innerlijke belevingswereld onder de loep neemt. Het adagium hierbij is: ‘Your inner world creates your outer world’.
Personal Branding is niet alleen een marketingtechnisch verhaal, maar heeft vooral te maken met attitude.
Image = Identity. Wie je bent en hoe je denkt, dat straal je uit.
Attitude geeft de consistentie in gedachtes, gevoelens en gedrag aan. Als wat je zegt niet congruent (bedankt Willem) is met je lichaamstaal en uitstraling, dan komt je verhaal niet over.
Daarom zijn ook belemmerende gedachtes onder de loep genomen en omgebogen. Want deze ‘mentale handremmen’ houden je onbewust tegen.
Door deze omslag te maken van belemmerende naar bekrachtigende gedachtes durf je meer van jezelf te laten zien en zet je stappen om de beste versie van jezelf te creëren.
Na dit eerste deel van het programma gaan deelnemers enthousiast aan de slag met hun actieplan om zichzelf nog sterker in persoonlijke gesprekken te presenteren en hun interne en externe netwerk uit te breiden.
Doel is dat zij leren om ‘comfortabel te zijn in oncomfortabele situaties’ (met dank aan Rienk). Zij gaan bewust en consequent stappen zetten buiten hun comfortzone.
In het tweede deel van het programma gaan deelnemers zichzelf als een merk positioneren in de markt. Door artikelen te schrijven, zetten zij zichzelf op de kaart als dé expert in hun vakgebied. Bovendien gaan zij Social Media Marketing inzetten om zichtbaar en vindbaar te worden als de expert op hun vakgebied.
We gaan dan uitgebreider in op de BLET-strategie: de combinatie van zakelijke Blogs, LinkedIn, e-mail en Twitter om je naamsbekendheid en vindbaarheid te vergroten als dé expert in jouw vakgebied. Dit alles met als resultaat dat je die fantastische projecten krijgt waar je van droomt, bij die klanten waar jij graag voor wilt werken. Om werk te krijgen dat bij jouw passie en talent past. Waardoor je elke dag fluitend naar je werk gaat.