Start with The Why
Great way of looking at your Business, Your Pitch, Your Presentations. Thanks to TEDx
Start with Why door Simon Sinek
Waarom is Apple zo innovatief? Innovatiever dan hun concurrenten? Waarom had Martin Luther King zoveel impact?
Te vaak denken bedrijven dat ze geweldige producten of diensten bieden, die goed geprijsd zijn en van goede kwaliteit zijn. Volgens Sinek hebben de meeste bedrijven geen idee waarom hun klanten hun klanten zijn. Dit in tegenstelling tot invloedrijke bedrijven en merken. Die hun positionering benaderen volgens The Golden Circle en The Why principle The Golden Circle bestaat uit drie cirkels. De kern is The Why, daarna volgt The How en de buitenste cirkel vertegenwoordigt The What.
- The What: de producten of diensten die een bedrijf verkoopt
- The How: uitleg van hoe bedrijven doen wat zij doen. How is bijv. De onderscheidende waarde USP (Unique Selling Point)
- The Why: wat bedrijven van binnenuit drijft.
Apple begint bij The Why.
- The Why: Het uitdagen van de status quo. Zij willen het gebruikers gemakkelijker maken om hun creativiteit zichtbaar te maken. Zij verkopen een âmerkbelevingâ.
- The How:Â Zij dagen de status quo uit, door het maken van producten die schitterend ontworpen zijn; die tot in de details onderscheidend en gebruikersvriendelijk zijn.
- The What: De producten (iMac, iPad, iPad) en diensten (iTunes, Apple Store, Genius Bar) die Apple levert. Deze producten geven invulling aan hun visie: hun Why.
De Why voor directeuren, managers en professionals
The Golden Circle kan je ook gebruiken voor leiders, directeuren en professionals.
Managers en professionals die hun Why, hun persoonlijke âWaaromâ (= persoonlijke visie) begrijpen en adopteren, zijn van binnenuit gedreven. Zij weten waar zij voor gaan en waar zij voor staan; wat hen drijft om te excelleren en door te groeien.
Zij combineren hun kwaliteiten, talenten en hun passie om het verschil te maken. Voor hun collegaâs, hun team, klanten en opdrachtgevers.
- Je Why geeft je een enorme drive, je bent enthousiast en energiek, en dit werkt aanstekelijk.
- Je Why is een sterke drijfveer om actie buiten je comfort zone te blijven nemen en om weer door te zetten na de zoveelste tegenslag.
- Je doet de juiste dingen (Covey!) die bijdragen aan jouw professionele visie, je doelen en die van jouw team en organisatie.Pas The Why toe op je eigen functioneren als professional, directeur, manager of ondernemer.
Werk The Why voor jezelf uit:
- Wat drijft je van binnenuit om je werk te doen: waarom doe je wat je doet?
- Waar ga je voor en waar sta je voor?
- Wat wil je zijn of betekenen voor collega’s, klanten en opdrachtgevers?
Door jouw Why durf je valse bescheidenheid, ongeloof, twijfels en zelfs angst opzij te zetten.
- Jouw Why geeft je een sprankeling in je ogen en tovert een glimlach op je gezicht als je praat over je bedrijf, je team en je werk…
- En deze energie is waarom klanten voor jou (blijven) kiezen en niet voor iemand anders.
Tegenwoordig zijn er altijd concurrenten die (bijna) net zo goed of zelfs beter zijn dan jou en je bedrijf.
Op inhoudelijke kenmerken van je producten, diensten en expertise alleen, ga je de strijd niet (altijd) winnen. Wel met een ijzersterke Why!
Van binnenuit Gedreven door je Why
Als je Waarom sterk genoeg is zul je wel een manier vinden om je uitdagingen effectief aan te gaan. We besteden soms te veel aandacht aan het Wat en Hoe. We focussen dan op methodes  zoals Lean, Six Sigma, Prince2, Agile, SPIN en Scrum, zonder expliciet te maken waarom (waartoe?) je deze methodes gebruikt.
Begin daarom altijd met jouw persoonlijke Waarom: jouw innerlijke drijfveer om om actie te nemen, om jezelf te blijven vernieuwen, te herdefiniëren en te herontdekken.
If  The Why is strong enough, the How will Followâ Tony Robbins.
Essential Leadership stimuleert Inspirerend Leiderschap. Leiderschap prikkelt persoonlijk leiderschap en meesterschap in mensen. Hierdoor helpen wij inspirerende Business âcommunitiesâ creĂ«ren, waar mensen vanuit hun passie en talenten werken, om een bijzonder verschil te maken voor hun klanten.
â We ignite the Greatness in Peopleâ