Deel 2. Creatief naar de toekomst kijken
In deel 1 heb je jouw organisatie onder de loep genomen. In dit deel ga je mogelijkheden voor de toekomst ontdekken.
Het is essentieel om je ideale, meest aantrekkelijke toekomstbeeld te formuleren. Een beeld van de toekomst, een visie waarvan je hart sneller gaat kloppen, waar je energie en passie uithaalt, en een visie die iedereen in de organisatie prikkelt om in actie te komen.
Met het Business Model Canvas, kun je stap voor stap, samen met de belangrijkste āinformeleā leiders en (interne) stakeholders, creatief naar mogelijkheden voor de toekomst kijken en doelen formuleren.
Het is essentieel om de volgende zaken te onderzoeken:
Focus op klanten
- Hoe versterk je de Duurzaamheid van je relatie met je āmeest winstgevendeā klanten?
- Hoe zorg je dat je beste klanten een āliefdesrelatieā met je aangaan; dat zij ondanks eventuele tegenslagen en onenigheid, toch van jou blijven houden!
- Hoe maak je van bestaande klanten, enthousiaste ambassadeurs?
- Hoe verscherp je jouw propositie zo dat je de juiste klanten blijft aantrekken? En blijf focussen op zaken die heel belangrijk zijn voor deze (toekomstige) klanten.
Inkomsten
- Hoe creƫer je aanvullende stroom van inkomsten?
- Hoe maak je de bestaande stromen van inkomsten beter?
Organisatie
- Willen wij excelleren op āProduct Leadershipā? Concurreren wij op prijs, op āCustomer Intimacyā, of op āOperational Excellenceā?
Partnership
- Welke partnerships hebben wij nodig om ons bedrijf en die van onze partners, een stevige boost te geven?
Creatief naar onze organisatie kijken
We kunnen ook verrassende inzichten krijgen, door ons businessmodel, onze vraagstukken en de relatie met onze beste klanten vanuit een andere invalshoek te bekijken.
Hoe zou het zijn als jouw bedrijf een verdienmodel als dat van āGrouponā zou hanteren? Of vanuit een businessmodel als dat van Google zou opereren? Of als je jezelf en je bedrijf in de markt zou zetten als Apple? Of, dichter bij huis zoals Albert Hein of de Hema?
Het is de moeite waard om ā ondanks alle alledaagse dramaās en hectiek ā je bedrijf stap voor stap, een impuls te geven voor vernieuwing en ondernemerschap
Het is cruciaal om bij het onder de loep nemen van je huidige businessmodel en formuleren van nieuwe oplossingen, buiten je comfortzone te blijven en in een creatieve, grensverleggende mindset te blijven.
We bieden de mogelijkheid om in een groep van acht tot tien enthousiaste en ambitieuze ondernemers aan je business model te werken. Deze groep start twee keer per jaar.
DezeĀ groep van enthousiaste ondernemers, is tegelijkertijd een stok achter de deur en een inspiratiebron.
Je hebt een groep ambitieuze, kritische en ondersteunende medestanders die ā vanuit hun praktijkervaring – jou helpen om je bedrijf naar een hoger plan te brengen.
Deze ondersteuning in de praktijk, helpt je jouw ambitieuze acties vol te houden. Je hebt een schouder om op uit te huilen als het mis gaat, je krijgt een schouderklopje als het goed gaat en een schop onder je kā¦ als jij het eigenlijk nodig hebt.
Daarnaast helpt een onafhankelijke begeleider, die de hele groep uitdaagt om buiten het āoude, vertrouwdeā te blijven en vanuit een creatieve mindset te blijven zoeken naar oplossingen.
Stilstand is geen optie. En: āHet probleem kan niet opgelost worden op hetzelfde niveau dat het probleem heeft voortgebrachtā (A. Einstein).