Van financieel vakspecialist naar Trusted Advisor & Business Partner. Deel 2
Inleiding
In de vorige weblog zijn we ingegaan op de uitdagende en complexe opdracht bij een stafunit Finance, Control & Risk Management. De vakinhoudelijke, hoogopgeleide financieel specialisten van deze stafunit willen een omslag maken van cijfermatig specialist naar business partner van de directie.
Deze financiële vakmensen, zoals controllers, risk managers en fiscalisten, deden hun werk als financieel specialist heel goed. Zij leverden goed onderbouwde financiële rapportages over waarde- en risicomanagement, op basis waarvan de directie beslissingen nam. Bijvoorbeeld op het gebied van productontwikkeling.
Vervolg: het traject, de resultaten en succesfactoren
Ontwikkeltraject
Op basis van deze nulmeting werd een ontwikkeltraject gestart, dat uit vier onderdelen bestaat.
- Houding en attitude als ondernemende adviseur
- Effectief in klantgericht adviseren
- Werken in klantgerichte en zelforganiserende teams
- Ondernemend leiderschap
Elk onderdeel is gestart met de vertaling van de nulmeting naar een persoonlijk ontwikkelplan. Vervolgens volgden de professionals korte workshops van een halve dag, met na afloop een inventarisatie van verbeterpunten. Hiermee ging elke specialist in de praktijkperiode aan de slag.
Ondernemend Leiderschap werd ingezet als katalysator voor verandering. Ondernemend betekent hier: kansen zien om te scoren bij klanten of zelf zulke kansen creëren, en daar vervolgens adequaat op inspelen. Leiderschap betekent: richtinggevend, leidend en ondersteunend zijn.
Op basis van een Profile Dynamics test kreeg elke leidinggevende teruggekoppeld wat zijn kwaliteiten en kracht zijn, en waar hij energie en plezier uit put. Dit ‘succesprofiel’ was de basis voor het ontwikkeltraject van elke leidinggevende. Hoe verzilvert hij/zij zijn kwaliteiten en talenten? En hoe werkt hij/zij stapsgewijs aan zijn drie belangrijkste verbeterpunten, gericht op verbetering van de resultaten van zijn team, en de persoonlijke en professionele ontwikkeling van zijn medewerkers?
Resultaten?
- Binnen zes maanden tijd is een verbetering te zien in de klantwaardering. Op alle criteria hebben de klanten de adviseurs minimaal 1,5 punt hoger gewaardeerd.
- Nog mooier dan dat: de professionals krijgen door deze hogere waardering meer plezier in hun werk. Dit doordat zij meteen het effect van hun gedragsverandering zien.
- Een sterkere band met de leidinggevende, door de frequente feedbackgesprekken waar men aanvankelijk juist tegen opzag.
Succesfactoren ontwikkeltraject
De 7 factoren voor succes:
- Vooraf meten waar je staat en wat je wilt bereiken. De klantmetingen en andere rapportcijfers zijn direct vertaald naar dat gedrag van de professionals dat essentieel is om succesvol te zijn.
- Er is een directe koppeling gemaakt tussen de merkbeleving (branding) van de afdeling bij klanten en de internal personal branding van de financieel specialisten. Branding betekent: welke associaties, waardering en gevoel roepen de specialisten op binnen het concern? Hoe praat men over hen?
- De voortgang werd frequent geëvalueerd door klanten. Deze rapportcijfers werden meteen teruggekoppeld naar de teams. Die moesten binnen een week verbeterpunten bedenken en implementeren. Via regelmatige toetsing bij klanten werd de vinger aan de pols gehouden.
- Directe feedback door de leidinggevende in ontwikkelgesprekken.
- Er is eerst in attitude en houding geïnvesteerd. Door een versterking van hun mindset zijn de professionals zichzelf gaan managen om hun ondernemende en proactieve gedrag te ontwikkelen. Zij namen zelf verantwoordelijkheid voor de resultaten en effecten van hun gedrag. Zij ondernamen concrete acties om hun resultaten en de waardering van hun gesprekken te verbeteren.
- Het is geen eenmalige actie. Er is geïnvesteerd in een langerlopend traject, waarin de deelnemers tijdens kortdurende bijeenkomsten van een halve dag hun houding onder de loep nemen en oefenen met gespreksvaardigheden.
- Het ontwikkeltraject was vrijwillig, maar niet vrijblijvend. De resultaten en het gedrag van elke adviseur en het team als geheel is nauwkeurig gemonitord, en frequent geëvalueerd aan de hand van meetbare criteria en zichtbaar gedrag.