Vier ingrediënten om Succesvol te Excelleren.
Met Vernieuwend en Inspirerend Leiderschap als katalysator
Als ondernemer word ik elke dag uitgedaagd om te verbeteren en te vernieuwen. Mijn manier van werken, denken en doen, die mij in het verleden succes heeft gebracht, is geen garantie voor succes. Goed zijn is niet goed genoeg. Dit merk ik ook bij mijn klanten.
De markt verandert. Klanten willen meer, beter, efficiënter en sneller. Je kunt je als organisatie, als team en als professional niet permitteren om stil te staan. Continue verbetering om nog flexibeler, effectiever, daadkrachtiger en klantgerichter te worden is geen optie, maar noodzaak.
Bij onderzoek onder ruim 1.000 HR-professionals (HR Trends: Performa, ADP en Berenschot) blijkt dat Salaris inleveren om te ‘overleven’ geen taboe meer is. Dit geldt voor circa 25.000 bedrijven in Nederland.
Ook reorganisaties komen steeds meer voor. In 2013 heeft 67% van de HR-afdelingen reorganisaties begeleid. 35% van de HR-professionals verwacht dat reorganisaties in 2014 een hot item zal zijn.
Elke sector krijgt met deze uitdagingen te maken. De top tien spelers op het gebied van mobiele telefonie verandert elk kwartaal. Zakelijke dienstverleners, zoals banken, verzekeraars, consultancy-, training- en advocatenbureaus, staan onder druk om hun businessmodel snel aan te passen.
Naast worst verkoopt Hema verzekeringen en zelfs notarisaktes. En zelfs zorginstellingen zoals de traditionele bejaardenhuizen staan onder druk om te veranderen.
Afdelingen, teams en professionals moeten daarom hun ‘oude vertrouwde’ manier van werken en samenwerken in hoog tempo verbeteren en vernieuwen. De ene verandering is nog niet afgerond, of de volgende dient zich al aan.
Je kunt daarom niet blijven doen wat je altijd hebt gedaan.
Verandering is een inherent en onlosmakelijk onderdeel van werk. Geen uitzondering, maar regel. Veranderingsbereidheid is uit, veranderkracht is in. Hierbij is inspirerend en vernieuwend leiderschap geen optie, maar noodzaak.
Maar hoe kan het dan anders?
Als mens heb je wel houvast nodig in deze roerige tijden. Een stevige basis van waaruit je flexibel kunt zijn.
Welke richting ga je uit? Wat is jouw kompas? Hoe blijf je de horizon afzoeken naar nieuwe kansen en mogelijkheden, terwijl je agenda nu al uitpuilt van uitdagingen?
In onze visie bieden de volgende vier zaken houvast en een kompas in deze roerige tijden. Niet als iets dat van buitenaf is opgelegd, maar aansluit bij wat je van binnenuit drijft.
- Een uitdagende en gewaagde visie en missie, waarmee je vanuit leiderschap aangeeft waar je voor gaat en waar je voor staat.
Op organisatie- of teamniveau is dit je visie en je missie, maar op persoonlijk niveau is het jouw purpose. Je innerlijke kompas: je doel achter je doelen. Wat je wilt zijn en betekenen voor anderen. Dit geeft je houvast.
Je visie geeft je een punt aan de horizon waar je naar streeft, en helpt je ook sneller en daadkrachtiger beslissingen nemen. Je kiest steeds beter waar je energie in steekt en waar je nee tegen zegt. - Inspirerend en vernieuwend leiderschap. Leiderschap heeft niet te maken met het aantal strepen op je mouw, of je titel. Maar vooral met wie je bent als persoon, en het effect wat je hebt op je organisatie, je team en je collega’s. Ben je inspirerend en daag je mensen uit om het allerbeste uit zichzelf te halen? Of rem je mensen af?
- De kracht van ondernemende professionals. Je bent niet slechts vakinhoudelijk expert, maar blinkt uit in Meesterschap: je bent zelfsturend, inspirerend en ondernemend. Dit belijd je niet alleen met je mond, maar toon je in je gedrag en je acties.
Je doel is niet slechts dat je professionele diensten verleent. Maar vooral dat je van klanten jouw loyale ambassadeurs maakt. Je wordt hun Trusted Advisor. Jij bent de eerste die deze klanten bellen, als zij problemen hebben. - Zelforganiserende en zelfsturende teams. Als team plan je het werk grotendeels zelf, en zorg je zelf voor de coördinatie, uitvoering en voortgangsevaluatie. Je grijpt als team zelf in, als het mis dreigt te lopen. Als team zet je alles op alles om van klanten enthousiaste ambassadeurs te maken.
Elk van deze vier ingrediënten werken we in onze volgende weblogs uit.