We weten beter, en we willen beter, maar toch doen we niet beter…..
Waarom maken wij van slechts gebruik van 40% van onze kwaliteiten, terwijl we beter weten, en zelfs beter willen?
We hebben alle kwaliteiten en talenten in ons, om onze grootste uitdagingen aan te gaan. Om ons mooiste, meest aantrekkelijke toekomstbeeld te realiseren. Om datgene te bereiken wat we echt willen bereiken. Als leider, professional en als mens.
Vaak gaat het goed. Als ondernemer, directeur, teamleider of professional, bereiken we wat we willen bereiken, en leveren goede prestaties. Maar diep van binnen zijn we er van overtuigd dat we meer zijn, en meer kunnen bereiken.
Als directeur of ondernemer weten we dat we commercieel nog succesvoller kunnen zijn en betere prestaties kunnen neerzetten; maar wat er ook inzit, het komt er net niet uit.
Als teamleider zie je dat individuele toppers in hun vak, niet goed met elkaar samenwerken. Ze gaan als eenlingen aan de slag, waardoor het ‘1+1 = 3 effect’ uitblijft.
Als professional weet je wat je moet doen om je ‘personal brand’ nog steviger in de markt te zetten. Maar je maakt je weblogs, whitepapers en (video-)pitch niet af. En na de eerste paar netwerkgesprekken haak je af. ‘Te druk’.
Hoe komt het dat we -terwijl we beter weten-, en zelfs beter willen, toch niet beter doen?
In mijn jarenlange ervaring als consultant en trainer, kom ik de volgende oorzaken tegen. Daarnaast wil ik ook –als ervaringsdeskundige- die het wel beter weet en wil, maar niet beter doet, mijn ervaring delen.
Deze ervaring heb ik vertaald in vijf oorzaken waarmee we ons succes saboteren
1. De pijn is niet groot genoeg om te veranderen.
We zoeken als mens niet uit eigen beweging situaties op, die pijnlijk kunnen zijn. Al zijn we ontevreden over de huidige situatie
Daarom blijven we bij netwerkbijeenkomsten vooral met mensen praten die wij kennen, en stappen we niet gemakkelijk op onbekende mensen af.
We geven niet die ‘donderpreek’ die ons team nodig heeft, omdat we de onderlinge relaties goed willen houden.
We steken als ondernemer niet ons nek uit, om bijzonder en opvallend te zijn, omdat we bang zijn voor negatieve reacties.
Wat ons vaak tegenhoudt, is dat we niet genoeg pijn ervaren, om uit de bekende en vertrouwde situatie te stappen. Door de angst om pijnlijke situaties te ervaren, nemen we genoegen met een minder pijnlijke, maar vertrouwde situatie, waar we ondanks alles niet echt tevreden mee zijn.
We nemen genoegen met minder, terwijl we beter kunnen.
2. We werken niet planmatig aan datgene wat echt belangrijk is.
Doordat we kleine brandjes aan het blussen zijn, en alledaagse, minder belangrijke, zaken onze aandacht en energie opslokken, houden we ons niet bezig met de juiste zaken. Zaken die belangrijk zijn, zijn zaken die de essentie van ons bestaansrecht raken; als we door ziekte of door een ongeluk niet aan deze zaken zouden toekomen, zouden we veel schade lijden. Meteen of in de nabije toekomst.
Vaak hebben wij maar een beperkt aantal belangrijke zaken.
– Voor een ondernemer of directeur: klanten binnenhalen en binnenhouden.
– Voor een team: datgene leveren wat je beloofd hebt aan je interne of externe klanten.
– Voor een professional: die meerwaarde leveren aan klanten, waardoor zij succesvoller zijn of worden. Die artikelen schrijven waar we onze reputatie mee versterken in de markt.
Te vaak houden we ons bezig met zaken die niet meteen bijdragen aan ons succes. E-mail terreur, onzinnige, te lang durende, gesprekken, energieslurpende vergaderingen.
Als je een van deze energieverslinders met 10% zou terugbrengen, maak je 10% vrij voor zaken die echt belangrijk zijn.
Bepaal daarom vandaag wat belangrijk en urgent is, en plan datgene in wat wel belangrijk is. Wat bijdraagt aan de kern of het hoofddoel van je functie en je team, of waarom je hier op aarde bent. Focus op wat belangrijk is, de rest is afleiding.
3. Te weinig focus.
Eén van de belangrijkste redenen waarom we onszelf saboteren, is het gebrek aan focus. Als ondernemer en professional zijn we behept met een te brede belangstelling, we willen vaak teveel tegelijkertijd en vinden teveel dingen leuk. Hierdoor blijven we niet gefocust op datgene wat echt belangrijk is. Zodra er iets nieuws voorbij komt, of als iemand ons een interessante deal voorschotelt, slaan we een zijweg in. Hierdoor zijn we tijdelijk afgeleid van de snelweg richting ons doel.
4. Gebrek aan durf en moed.
Het vergt moed om iets anders te doen dan dat je gewend bent. Om buiten de gebaande paden te treden. Om buiten je comfortzone te treden.
Te vaak blijven we hetzelfde doen, dat wat we altijd al hebben gedaan, en verwachten daarbij verbetering. Dat is dan ook de definitie van waanzin: hetzelfde blijven doen, en andere resultaten verwachten (Einstein).
Door lef te tonen en anders te durven zijn, te denken, te doen, creëer je nieuwe resultaten. Je bereikt misschien niet die resultaten die je had verwacht, maar je hebt tenminste iets nieuws geprobeerd en geleerd.
Vaak houden doembeelden, van wat er allemaal mis kan gaan, ons tegen om echt succesvol te zijn. Eigenlijk zou je jezelf moeten afvragen: ‘wat kan er allemaal gebeuren, dat ik niet aankan?’
5. Support om door te zetten.
Wat ik zelf vaak meemaak, is dat ik enthousiast aan de slag ga met mijn voornemens en nieuwe acties, maar dat ik na een paar weken minder enthousiast ben. Ik laat deze acties liggen, en kies voor een nieuwe opportunity die langskomt.
Hierdoor blijven bijvoorbeeld mijn weblogs, video’s en artikelen die ik schrijf om mijn klanten te prikkelen en te inspireren liggen.
Ik merk dat meer mensen deze ervaring hebben.
Daarom werken wij in onze verbetertrajecten met een mastermind groep. Dit is een groep van enthousiaste ondernemers en professionals die elkaar uitdagen om hun doelen te bereiken. Door doelen en te nemen acties uit te wisselen, en de resultaten na een paar weken te bespreken, heb je een stok achter de deur, of als je wilt, een incentive om actie te blijven nemen.
Hoe goed je dan ook bent, het is altijd belangrijk om ondersteuning te regelen. Vooral als je vooraf weet, dat er een dip komt en dat je tegenslagen zult ondervinden. Het getuigt dan ook van proactiviteit en een vooruitziende blik om vooraf hier iets voor te regelen.