In de vorige weblog (Klik hier) hebben we vier stappen besproken om meer houvast en een kompas te creëren voor in deze roerige tijden.
- Een uitdagende en gewaagde visie en missie op organisatie-, team- en persoonlijk niveau.
- Inspirerend en vernieuwend leiderschap
- De kracht van ondernemende professionals.
- Zelforganiserende en zelfsturende teams.
In deze weblog gaan we in op stap 1: het formuleren van een uitdagende en gewaagde visie en missie, op organisatie-, team- en persoonlijk niveau.
1. Gewaagd, groots, uitdagend, aantrekkelijk en inspirerend toekomstbeeld
Wat is jouw inspirerende, ideale toekomstbeeld van je team, afdeling of bedrijf?
Waar wil je naartoe? Waar ga je voor? Waar sta je voor? Waarom besta je?
Gewaagd, inspirerend toekomstbeeld
Dit gewaagde doel is richtinggevend, en je zult het alleen met bijzondere inspanning en acties buiten je comfortzone bereiken. Tegelijk is het een punt aan de horizon, dat als een magneet helpt je te onttrekken aan het denken in moeilijkheden en onmogelijkheden.
- Een gewaagd doel gaat veel verder dan de operationele doelen zoals meer winst, sneller en efficiënter werken, of meer omzet.
- Een gewaagd doel geeft de bestaansreden aan van jou als leider, team, afdeling of onderneming: waarom doe ik wat ik doe, wat wil ik zijn, wat wil ik betekenen voor anderen?
- Een gewaagd doel is ook het doel áchter je doelen: wat betekent het voor mij en voor ons als wij onze doelen halen? Waarom zijn deze doelen zo belangrijk voor mij, voor ons team (The Why, The Purpose)? Bekijk ook de video van Simon Simek, The Power of Why
Door een gewaagd, uitdagend en ambitieus doel te formuleren, laat je jezelf niet leiden of tegenhouden door de drama’s, onmogelijkheden en beperkingen van de huidige situatie c.q. het verleden.
Je laat je vooral inspireren door een positieve aantrekkelijke toekomstbeeld, door jouw idealen, door wat jou met plezier en passie vervult. Jouw gewaagde doelen prikkelen jou om het allerbeste uit jezelf te halen.
Begin met het formuleren van een inspirerend, gewaagd toekomstbeeld van je team, afdeling of bedrijf:
Voorbeelden van Visie
- Nokia: ‘Connecting people’: contact maken gemakkelijker maken tussen mensen die ertoe doen.
- Microsoft: Een PC op elk bureau (met Microsoft-software).
Voorbeelden van missie
- 9292ov: De missie van 9292 is alle mensen die betrokken zijn bij het OV te ontzorgen. Mensen prettig en efficiënt de weg wijzen van-deur-tot-deur.
- Zappos: We’ve aligned the entire organization around one mission: to provide the best customer service possible. Internally, we call this our WOW philosophy.
Je missie focust vooral op de huidige situatie (waar sta je voor?); en je visie op de toekomstige situatie (waar ga je voor?). Sommige organisaties combineren deze twee. En vertalen dit meteen naar hun unieke toegevoegde waarde voor klanten.
- Maandag®: Volgens ons zijn er twee soorten mensen. Mensen die opzien tegen de maandag. En mensen die ernaar uitkijken. Die de maandag zien als een kans om iets nieuws te doen. Om het verschil te maken. Dát soort talent koppelt Maandag® aan opdrachtgevers.
- Amazon: To be earth’s most customer centric company; to build a place where people can come to find and discover anything they might want to buy online. We focus primarily on consumers, sellers, enterprises, and content creators.
- Starbucks: Onze missie: het inspireren en voeden van de ziel – één persoon, één kop en één gemeenschap tegelijk.
Uit eigen keuken:
We co-create Inspiring Communities, where people love to work and customers love to do business with.”
“Goals are a means to an end, not the ultimate purpose of our lives.
They are tools to help us concentrate our focus and move us in the right direction. The basic reason we really pursue goals is to cause ourselves to expand and grow. Achieving goals by themselves will never make us happy; it’s who you become, as you overcome the obstacles necessary to achieve your goals, that gives you the deepest and most long-lasting sense of fulfillment. Tony Robbins.
En … Hoe draag jij vanuit leiderschap aan dit inspirerend, gewaagd toekomstbeeld?
Concretiseer jouw unieke bijdrage vanuit leiderschap met je persoonlijke Leadership Purpose.
Leadership Purpose
Met je Purpose vanuit leiderschap concretiseer je jouw persoonlijke ‘waarom’. Waarom doe je wat je doet? Wat is jouw doel achter jouw doelen vanuit leiderschap? Wat is jouw bestaansrecht? Hoe maak jij een bijzonder verschil? Hoe draag jij – op jouw unieke manier – bij aan het realiseren van het gewaagde toekomstbeeld?
PS. Bij gebrek aan een Nederlands woord dat de lading beter dekt, gebruik ik het woord ‘Purpose’.
Gebruik de volgende oefening om jouw Leadership Purpose op te sporen.
a. Beschrijf je positieve eigenschappen en kwaliteiten. Waar blink je in uit? Waarvan vinden anderen dat jij er heel goed in bent? Profile Dynamics geeft hier duidelijke antwoorden op.
b. Waar raak je gepassioneerd van? Wat geeft je plezier en energie? Wat geeft jou voldoening? Wat tovert een glimlach op je gezicht?
c. Hoe combineer je jouw eigenschappen (a) en jouw passie (b) om een bijzonder verschil te maken? Voor je organisatie, team of afdeling?
Dit is geen intellectuele exercitie, waarbij je goed klinkende volzinnen moet formuleren. Het gaat erom dat je een statement maakt dat voor jou ‘klopt’, dat jou in je hart raakt en je inspireert om actie te nemen.
Voorbeelden
“As a leader I constantly challenge myself to be an inspiring leader. So I can inspire others to achieve their greatness. They can then co-create Inspiring Business, where people love to work and customers love to do business with.”
Als leider zal ik anderen in woord en daad inspireren in hun handelen. Niet alleen zal ik er als leider voortdurend naar streven om mezelf uit te dagen en te ontwikkelen, ook zal ik anderen steunen en activeren om hetzelfde te doen.
Wat is jouw Leadership Purpose?
Ik ben benieuwd naar jouw Leadership Purpose en je gewaagde doelen! Stuur deze op naar marvin@essentialbi.nl, of schrijf deze op in de comments hieronder.